Urban and green lungs are defined as large open spaces, often un-built and containing significant naturally-occurring or introduced vegetation, located within densely built urban areas. These spaces take on important roles in cities. They are considered "lungs" since they act as sinks for the harmful gases resulting from vehicle emissions, industrial activities, and other polluting urban establishments. They also increase the amount of oxygen in the air, attract wildlife, bring nature into the city, and provide spaces that city residents may use for leisure, recreation, exercise, and social interaction.

 

As Amman has been suffering from urban sprawl for decades, only a limited number of large areas in it remain open or green, and may be considered as lungs in the city.

The aim of this project is not only to document these spaces, but also to draw attention to their significance in city life, and to the need to conserve them and to possibly even list them as protected areas.

 

 رئات المدينة الحضريّة والخضراء في عمّان


تُعرّف رئات المدينة الحضريّة والخضراء بأنها مساحات كبيرة مفتوحة تكون غير مبنية في غالبيتها وتحتوي على غطاء نباتي طبيعي أو مصمم وتقع ضمن مناطق ذات كثافة بناء عالية. وتأخذ هذه المساحات دوراً مهماً في المدينة، فهي "رئات المدينة" إذ تساهم بتنقية المناطق المحيطة بها من الغازات الضارة الناتجة من عوادم السيّارات والنشاطات الصناعية وغيرها من الممارسات الملوثة للبيئة. كما أن هذه المساحات تساهم في زيادة كميات الأوكسجين في الهواء وتوفر بيئة مناسبة لجذب الحياة البرية وتكوّن مساحات طبيعية في المدينة، كما تُوفّر رئات المدينة مساحات يمكن أن يستخدمها سكان المدينة في أوقات فراغهم للتنزه والترفيه ولتعزيز التفاعل الإجتماعي بينهم.

إن مدينة عمّان تعاني من مشكلة الزحف العمراني منذ عقود، ولكنها ما تزال تحتوي على عدد محدود من الرئات الحيوية ذات الأغطية الخضرا. 

 
إن الهدف من هذا المشروع لا يقتصر على توثيق هذه المساحات، ولكن أيضاً يتضمن تسليط الضوء على أهمية دورها في حياة المدينة، وتأكيد الحاجة الماسة للحفاظ عليها، أو حتى إدراجها ضمن قائمة للمناطق المحميّة.

( مدينة الحسين للشباب (المدينة الرياضية -

جبل القلعة -

متنزه الملك حسين -

قصور رغدان الملكية -

 حرم الجامعة الأردنية -