Al-Khayyam Cinema

Al-Khayyam Cinema is located between the Jabal al-Luweibdeh area and downtown Amman, next to the old Central Post Office building. Abd al-Razzaq al-Fayyumi had the original cinema built in 1949, and named it al-Fayyumi Cinema. The cinema building was purchased in the early 1960s by Mahmoud Abu Qura, who commissioned the Egyptian architect Sayyid Kuraim to redesign it and renamed it al-Khayyam Cinema after the street on which it is located. Kuraim also had designed al-Hussein Cinema in downtown Amman during the same period.

The currently-deserted building, which contains both main-floor and balcony-level seating areas, is an elegant example of modernist International Style architecture. One of its special features is the street elevation, which consists of pastel-coloured decorative concrete screen blocks that form intersecting two-dimensional geometric patterns.

The building today suffers from serious neglect and deterioration. In this context, Architect Sahel Al Hiyari sent us the following comments and images in September 2014 about its current condition:

"I am not sure if the pictures I am attaching are clear enough to portray the dismal conditions of the cinema. The back side of it has piles and piles of garbage thrown from neighboring buildings. The municipality should do something about this. I believe if such conditions remain unchanged, they will eventually compromise the integrity of the structure as the piled up garbage does not allow rain water to move or drain."

 سينما الخيام

تقع سينما الخيام بين منطقة جبل اللويبدة ومنطقة وسط البلد بجانب مبنى البريد المركزي القديم. وكان قد قام بتشييد مبنى السينما الأصلي عبد الرزاق الفيومي سنة 1949، وعرفت السينما بإسم سينما الفيومي. وقد أعاد تصميم مبنى السينما المعمار المصري سيد كريم في أوائل عقد الستينات من القرن الماضي حينما اشتراها محمود أبو قورة وأعاد تسميتها سينما الخيام الكبرى نسبة الى إسم الشارع الذي يقع فيه مبنى السينما. وكان سيد كريم قد صمم أيضاً سينما الحسين في منطقة وسط البلد في تلك الفترة.

يحتوي مبنى السينما غير المستخدم حالياً من الداخل على صالة رئيسية وشرفة لرواد السينما. والمبنى مثال على عمارة الحداثة العالمية، ويتميز بواجهته التي استُخدم فيها الطوب المفرغ ذات الألوان الباستيلية لتشكيل تنظيمات هندسية ملونة تتقاطع على سطح الطوب.

 يعاني المبنى اليوم من الإهمال ومن التدهور، وفي هذا السياق أرسل لنا المعمار سهل الحياري عدة صور بالإضافة إلى التعليق التالي بخصوص وضع المبنى الحالي:

"لا أدري إلى أي مدى تظهر هذه الصور سوء الظروف التي تعاني منها السينما حالياً. يحتوي الجزء الخلفي من المبنى على أكوام من النفايات الملقاة من المباني المجاورة. ويجب على أمانة عمّان أن تجد حلاً لمعالجة هذا الوضع الذي قد يتسبب في إضعاف هيكل المبنى إذ أن النفايات المتراكمة لا تسمح بتصريف مياه الأمطار."