Enhancing Civic Responsibility of Youth in Schools Project

April 2017

CSBE started in December 2015 its Enhancing Civic Responsibility of Youth in Schools, which is funded by the USAID Civic Initiatives Support Program in Jordan, and implemented in association with the Queen Rania Teacher Academy. The project includes redesigning and rehabilitating the grounds for three public middle-schools located at the outskirts of Amman through a highly interactive process that involve the schools' students. These processes aim at promoting civic responsibility among the youth by creating opportunities for them to take part in designing and implementing improvements to their school environments, and to develop places where members of local communities may come together as places of civic engagement. The three schools are the Rumman School for Boys, the Safout School for Boys, and the Salhoub School for Girls.

CSBE held several participatory design sessions with the students in the three schools. Below are short descriptions of the sessions and images of the improvements we carried out in the schools based on the outcomes of the sessions.

We also prepared an executive summary that provides an overview of the project.

مشروع "تطوير وتنفيذ وسائل تفاعلية لتحسين ساحات المدارس

بدأ المركز في شهر كانون الأول من سنة 2015 مشروع "تطوير وتنفيذ وسائل تفاعلية لتحسين ساحات المدارس" الذي يموله برنامج دعم مبادرات المجتمع المحلي التابع للوكالة الأمريكية للتنمية الدولية، والذي يتم تنفيذه بالتعاون مع أكاديمية الملكة رانيا لتدريب المعلمين. ويهدف المشروع إلى توفير فرصاً لطلاب المدارس لتصميم تحسينات في ساحات مدارسهم وتنفيذها بحيث تصبح هذه الساحات أماكن يفتخرون بها - هم وعائلاتهم وأعضاء المجتمعات المحلية المحيطة بها - ويشعرون أيضاً بالإنتماء لها ويحمونها من التخريب. وسيساهم المشروع أيضاً في بناء قدرات العمل الجماعي والتشاركي لدى الطلاب وعلى تعريفهم بالقدرات المرتبطة بالهندسة المعمارية وتنسيق المواقع ومهارات البناء. ويعتمد تنفيذ هذه التحسينات على مشاركة الطلاب وأعضاء هيئة التدريس والهيئة الإدارية للمدارس. ويشمل المشروع مدرسة الرمان الثانوية للبنين ومدرسة صافوط الثانوية للبنين ومدرسة سلحوب الثانوية للبنات.

وقد قمنا في مركز دراسات البيئة المبنية بتنظيم مجموعة من جلسات التصميم التشاركي مع عدد من الطلاب في المدارس الثلاث، ونقدم أدناه وصفاً قصيراً للجلسات وصورأ للتحسينات التي نفذناها في المدارس بناءً على نتائج هذه الجلسات.

وكذلك أعددنا ملخصاً يعطي فكرة عامة عن المشروع.


Session 1:

The purpose of the session is to understand how students perceive their school grounds, and to gain insight into which aspects regarding the school grounds they like, which aspects they dislike, and which aspects they would change given the opportunity to do so.

The following images show students participating in a mental mapping activity of the school, and examples of the mental maps they produced.

:الجلسة الأولى

إن الهدف من هذه الجلسة هو التوصل إلى فهم كيفية نظر الطلاب إلى ساحات مدارسهم، ومعرفة آرائهم بخصوص ما يحبون فيها، وما لا يحبو.ن فيها، وما يرغبون في تغييره إن سنحت لهم الفرصة بذلك. 

تبين الصور التالية طلاب وطالبات يشاركون في نشاط رسم خرائط ذهنية لمدارسهم وأمثلة عن الخرائط التي رسموها.

Session 2:

The objective of the session is to explain to the students the purpose of design, to introduce them to the various design disciplines, and to teach them how to draw a simple architectural plan.

The images below show students surveying their classrooms and creating architectural maps of them.

:الجلسة الثانية

إن الهدف من هذه الجلسة هو تقديم شرح للطلاب عن الغرض من التصميم وتعريفهم بمختلف فروعه، وتعليمهم كيفية رسم مخطط معماري بسيط.

تبيّن الصور التالية طلاب وطالبات يقومون بقياس أبعاد صفوفهم ورسم مخططات معمارية لها.

Session 3:

The purpose of the session is to introduce the students to the components of a base-map and to the process of analyzing a site.

The following images show students participating in a site analysis exercise.

:الجلسة الثالثة

.إن الهدف من هذه الجلسة هو تعريف الطلاب بمكونات ما يعرف بـ "الخريطة الأساسية" وبعملية تحليل الموقع

.تبين الصور التالية طلاب وطالبات يشاركون في نشاط تحليل موقع المدرسة

Session 4:

The purpose of the first part of the session is to demonstrate a participatory approach to decision-making by compiling the results of the survey / interviews conducted by the students, and to stress the importance of the participatory process to achieve long-term sustainability. The purpose of the second part of the session is to assist the students in coming up with design solutions based on their needs, desires, and the information collected.

The following images show students presenting the results of the surveys they carried out concerning the improvements that their school community would like to see in their school grounds, and groups of students discussing such improvements.

:الجلسة الرابعة

 إن الهدف من الجزء الأول من هذه الجلسة هو عرض نهج تشاركي في إتخاذ القرارات من خلال تجميع نتائج الإستبيان / المقابلات التي أجراها الطلاب، والتركيز على أهمية العملية التشاركية في تحقيق الإستدامة طويلة المدى. أما الهدف من الجزء الثاني من الجلسة، فهو مساعدة الطلاب في التوصل إلى حلول تصميمية حسب إحتياجاتهم ورغباتهم والمعلومات التي جمّعوها.

.تبين الصور التالية طلاب وطالبات يعرضون نتائج الإستبيانات التي أجروها بخصوص التغييرات التي يريدها زملائهم ومدرّسيهم لساحات مدراسهم، ومجموعات من الطلاب يناقشون هذه التغييرات.

Session 5:

The purpose of the session is to summarize the design process conducted in the previous sessions, and to summarize the ideas that each group came up with to improve the school grounds.

The images below show students participating in brainstorming exercises for designing exterior wall murals in their schools.

:الجلسة الخامسة

.تهدف هذه الجلسة إلى تلخيص عملية التصميم التي تمت في الجلسات السابقة، وتلخيص الأفكار التي طورها الطلاب لتحسين ساحات مدارسهم

.تبين الصور التالية طلاب وطالبات يشاركون في جلسات عصف ذهني لتصميم جداريات في ساحة مدارسهم

Session 6:

The purpose of this session is to help students put everything together and visualize the different improvement proposals they came up with for their schools.

The following images show the students participating in interactive exercises aimed at visualizing the improvements they came up with for their school grounds.

:الجلسة السادسة

 تهدف هذه الجلسة إلى مساعدة الطلاب في تجميع وتلخيص الخطوات التي قاموا بها وتصوّر المقترحات المختلفة التي طوّروها لتحسين ساحات مدارسهم. 

تبيّن الصور التالية طلاب وطالبات يشاركون في جلسات تفاعلية لتصوّر التغييرات التي اقترحوها لساحات مدارسهم. 

Session 7:

The purpose of the session is to present the final designs to be implemented using drawings and a three-dimensional model.

The following images show students participating in interactive exercises, and being presented with the final plans they helped develop for the improvements in their school grounds.

:الجلسة السابعة

 .تهدف هذه الجلسة إلى تقديم التصاميم النهائية التي سيتم تنفيذها من خلال الرسومات ونموذج ثلاثي الأبعاد

تبيّن الصور التالية طلاب وطالبات يشاركون في جلسات للتصميم التشاركي ويطّلعون على المخططات النهائية التي شاركوا في تطويرها لتحسين ساحات مدارسهم. 

Session with artist Suhaib Attar:

The following images show students participating in drawing workshops given by artist Suhaib Attar, who collaborated with CSBE on implementing a mural at each of the three schools. 

:جلسة مع الفنان صهيب العطار

تبيّن الصور التالية طلاب وطالبات يشاركون في ورشات عمل عن الرسم أدارها الفنان صهيب العطار الذي تعاون مع مركز دراسات البيئة المبنية في تنفيذ جدارية في كل من المدارس الثلاث.

Rumman School for Boys Mural:

The following images show the process of implementing the school’s mural, which features two Arabian Onyx and a football.

:جدارية مدرسة الرمان للبنين

.تبيّن الصور التالية عملية تنفيذ جدارية المدرسة التي تحتوي على غزلايْ المها العربي وكرة قدم


Check out the short report that Ro’ya television station aired on the mural that CSBE implemented at the Rumman School for Boys in collaboration with artist Suhaib Attar.

شاهد التقرير الذي بثته قناة رؤيا عن الجدارية التي نفذها مركز دراسات البيئة المبنية في مدرسة الرمان للبنبن بالتعاون مع الفنان صهيب العطار.


Check out this one-minute video by Dima Toukan presenting the process of completing Suhaib Attar's mural at the Rumman School for Boys.

يعرض هذا الفيديو القصير الذي صورته وأنتجته ديما طوقان عملية رسم جدارية الفنان صهيب العطار في مدرسة الرمان للبنين.

Salhoub School for Girls Mural:

The following images show the process of implementing the school’s mural which features plant themes.

:جدارية مدرسة سلحوب للبنات

تبين الصور التالية عملية تنفيذ جدارية المدرسة التي تحتوي على رسومات ترتبط بالنباتات.


Check out the short report that Ro’ya television station aired on the mural that CSBE implemented at the Salhoub School for Girls in collaboration with artist Suhaib Attar.

شاهد التقرير الذي بثته قناة رؤيا عن الجدارية التي نفذها مركز دراسات البيئة المبنية في مدرسة سلحوب للبنات  بالتعاون مع الفنان صهيب العطار.

Safout School for Boys Mural:

The following images show the process of implementing the school’s mural “Under the Sea”.

:جدارية مدرسة صافوط للبنين

."تبيّن الصور التالية عملية تنفييذ جدارية المدرسة التي عنوانها "تحت البحر

Stencils:

The following images show students from the Salhoub School for Girls participating in stenciling the tiles of the outdoor space/classroom that has been designed and implemented for the school; and students from the Rumman School for Boys participating in stenciling the surfaces of the concrete poured inside the tires for use as seating near the football acrylic field that has been designed and implemented for the school.

تبين الصور التالية طالبات من مدرسة سلحوب للبنات يشاركن في دهان رسمات البلاط الذي تم تركيبه في الساحة / الصف الخارجي التي صممناها ونفذناها في المدرسة، وطلاب من مدرسة الرمان للبنين يشاركون في دهان الرسمات التي تغطي الخرسانة المصبوبة في الإطارات المستخدمة كمقاعد بالقرب من الملعب الذي صممناه ونفذناه في المدرسة.

Session 8: 

The purpose of this session is to encourage the students to contemplate the participatory process they had carried out, and to come up with plans, rules, and incentives for maintaining the improvements carried out in their schools.

The images below show students taking part in the sessions aimed at ensuring the sustainability of the improvements made to their school grounds.

:الجلسة الثامنة

إن الهدف من هذه الجلسة هو تشجيع الطلاب على التفكير بمراحل العملية التشاركية التي قاموا بها، وأن يضعوا خططاً وقواعد وحوافز للمحفاظة على التحسينات التي تم  تنفيذها في مدارسهم.

.تبين الصور التالية طلاب وطالبات يشاركون في ورشات عمل عن كيفية إستدامة التغييرات التي نُفذت في ساحات مدارسهم

Before and after images for the Salhoub School for Girls:

As a result of the participatory design sessions conducted with the students, the improvements carried out to the school grounds included implementing an outdoor classroom area with a shade structure, a herb garden, and stairs connecting the outdoor classroom and herb garden to the rest of the school site.

Below is an image showing the playground of the Salhoub School for Girls before implementing the changes to it.

:صور تبيّن ساحة مدرسة سلحوب للبنات قبل وبعد إجراء التحسينات فيها

بناءً على نتائج الجلسات التشاركية التي أجريناها مع طالبات المدرسة، شملت التحسينات التي تم تنفيذها في ساحة المدرسة تطوير حديقة أعشاب وبناء صف/ ساحة خارجية مظللة ودرج يربط هذه الساحة الجديدة بالمدرسة.

تبين الصورة التالية ساحة مدرسة سلحوب للبنات قبل تنفيذ التحسنيات فيها.

16797664_1422614434423525_8528758180638013382_o.jpg


Below are images showing the playground of the Salhoub School for Girls after implementing the changes to it.

.تبيّن الصور التالية ساحة مدرسة سلحوب للبنات بعد تنفيذ التحسنيات فيها

Before and after images for the Rumman School for Boys:

As a result of the participatory design sessions conducted with the students, the improvements carried out to the school grounds included installing an acrylic football field with two goal posts, floodlights, and seating made from recycled tires with poured concrete that also prevent cars from driving into the field or parking on it.

Below is an image showing the playground of the Rumman School for Boys before implementing the changes to it.

:صور تبيّن ساحة مدرسة الرمان للبنين قبل وبعد إجراء التحسينات فيها

 بناءً على نتائج الجلسات التشاركية التي أجريناها مع طلاب المدرسة، شملت التحسينات التي تم تنفيذها في ساحة المدرسة إعادة تأهيل ملعب كرة القدم من خلال تزويده بأرضية جديدة ومرميين وكشافات للإضاءة، بالإضافة إلى وضع إطارات ملئت بالخرسانة تستخدم للجلوس ولمنع السيارات من المرور على أرضية الملعب أو الإصطفاف عليها.

تبين الصورة التالية ساحة مدرسة الرمان للبنين قبل تنفيذ التحسينات فيها.

Below are images showing the playground of the Rumman School for Boys after implementing the changes to it.

.تبيّن الصور التالية ساحة مدرسة الرمان للبنين بعد تنفيذ التحسينات فيها

Before and after images for the Safout School for Boys: 

As a result of the participatory design sessions conducted with the students, the improvements carried out to the school grounds included the construction of a sizable stair structure that connects the upper and lower part of the school campus.

Below is an image showing the site of the Safout School for Boys before implementing the changes to it. 

صور تبيّن مدرسة صافوط للبنين قبل وبعد إجراء التحسينات فيها

بناءً على نتائج الجلسات التشاركية التي أجريناها مع طلاب المدرسة، شملت التحسينات التي تم تنفيذها في المدرسة بناء درج كبير يربط الجزء العلوي من أرض المدرسة بجزئه السفلي.

.تبين الصورة التالية موقع مدرسة صافوط للبنين قبل تنفيذ التحسينات فيه


Below are images showing the site of the Safout School for Boys after implementing the changes to it.

.تبيّن الصور التالية موقع مدرسة صافوت للبنين بعد تنفيذ التحسينات فيه